torsdag 16 februari 2012

Sonen hjälper mamma...


Sonen är oftast hjälpsam men ibland kommer det verkligen oväntade insatser...
Här kommer historien bakom den vita blomman på Alla Hjärtans Dag "kortet"


Irriterad Mamma kommer försöker laga mat medans en trött och hungrig son
surar och river fram leksaker överallt.
Modern blir om möjligt ännu mer irriterad när sonen börjar gräva fram saker
ur kökslådorna.
Modern får nog och säger -NU RÄCKER DET!!!!
Sonen blänger tillbaka och säger -Jag hjälper ju bara till!!
-Vadå hjälper till??? Du stökar till.
-Jag pysslar!!!
Han tar en muffinsform i aluminium ur röran på golvet och sätter sig vid köksbordet,
vänder formen upp och ner och smäller till den med handen så den blir helt platt.
JAG HJÄLPER TILL MED PYSSEL!!!
Den här kan du göra en fin blomma av!!

Hmm.... sonen hade kanske rätt, han pysslade!!!
Det kanske är det som kallas kreativt kaos (i alla fall i en femårings värld)

Så här gjorde vi blomman:

En vanlig "muffinsform" i aluminium.

Lägg den upp och ner...

Platta till den..

Här har jag stansat ut blommor med Sizzix/Holts dien Tattered florals men
sax funkar ju alltid...

Målade Gesso över hela blomman

Torkade bort överflödet innan det hann torka ordentligt...

Blir det för mycket färg kvar funkar det bra att slipa lite med ett sandpapper
för att få mönstret att framträda bättre.

Hitta något i gömmorna att sätta i mitten..

Stapla delarna och limma ihop...

Riktigt läcker om man färgar in delarna med alco Inks...

Tycker nog att sonen har rätt...
Det här kan man göra en blomma av!!

28 kommentarer:

  1. Hold da op Angelica, din søn er jo genial, sikke en flot blomst, både den med geso og den med alco Inks. tusind tak for tipset, jeg sidder netop i disse dage og laver hjemmelavede blomster. knus morkaren.

    SvaraRadera
  2. JAA visst har sonen rätt =), blev en superläcker blomma!!

    Kramiz Majsan

    SvaraRadera
  3. Man ska lyssna på barnen,
    blomman blev jätteläcker,
    både i silver och målad.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Dyktig femåring du har. Blomstene ble knall fine!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag skrattade gott åt denna söta historia! Jag bakade pizzabullar förra veckan och använde då aluminiumformar., tanken kom då på vad man kunde göra med dem i pysselväg... du och din son kom med svaret!:) Tack!

    Kram! Hälsa den lille kluriga sonen!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig son du har!
    Klart att det är logiskt att stöka ner för att kunna pyssla!
    Det är ju så vi gör eller?! ;)

    Underbar blomma från en fiffig grabb! :)

    Kram på er!

    SvaraRadera
  7. Läcker blomma! Måste köpa bullar :)

    SvaraRadera
  8. Vilken kreativ kille, undrar var han fått den ådran från?
    Blomman blev superläcker.
    Ha det gott....

    SvaraRadera
  9. Det är bra med idésprutor. Jätteläckert!

    SvaraRadera
  10. :) ja gissa rätt :D de e skitsnygga!!!! lär handla några sånna när jag ska iväg till affären idag!! tack för att du delar med dig av dina underbart fiffiga lösningar!!!

    SvaraRadera
  11. Riktigt ballt och vilken kreativ och påhittig kille du har!

    SvaraRadera
  12. Vilken häftig blomma!
    Det där kanske jag testar så småningom också. ;)
    Ha en jättefin dag och tack för att du vill följa min lilla blogg! :)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Superläcker blomma, barn ser ofta saker med ett öppnare sinne!

    SvaraRadera
  14. Det ska börjas i tid....sonen går i dina fotspår :) Supersnygg blomma, gillar den verkligen.krama sonen. Trevlig helg kram bibbi

    SvaraRadera
  15. Underbart att pyssla med barnen:-) medvetet eller omedvetet ;-) Riktigt läckra blommor, dom kommer jag att prova! Det finns en "sak" till dig angelica på min blogg...
    Ha en härlig helg.Kramiz

    SvaraRadera
  16. Superfin idé från sonen tycker jag. Vi ska nog lyssna lite mer på våra små ibland! :-).
    Tusen tack för att du delade med dig av hela historien.

    SvaraRadera
  17. Hihi vilken kreativ son! :) Riktigt fint resultat!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Barn tänker inte lika snävt som vi vuxna, bi borde gå tillbaka mer till barns sätt att tänka och vara kreativa.
    Resultatet blev jätteläckert!

    SvaraRadera
  19. Helt underbart! Tack för tipset och en härlig berättelse, men åhhhh. nu MÅSTE jag ju köpa alco inks...
    //Helen

    SvaraRadera
  20. Bara älskar blomman och den blir ändå bättre med storyn bakom! :) vilken kreativ familj! :)
    Du gör så fantastiskt fina saker så jag blir alldeles pysselsjuk när jag tittar igenom din blogg. :)

    SvaraRadera
  21. Hihihi känner att jag måste köpa små aluminiumformar.
    stackars sambon kommer tro att jag äntligen börjat baka igen.
    Tacka grabben för inspirationen, han får gärna hjälpa mamma igen med så kreativa idéer:-)

    SvaraRadera
  22. WOW, så snyggt, verkligen en blomma i min smak både vad gäller utseende OCH material! En sån idé och en sån smart son, häftigt!

    SvaraRadera
  23. Roligt att läsa! Detta ska jag härma, tack sonen för idén.
    MVH Nettan

    SvaraRadera