lördag 24 mars 2012

Man tager vad man haver.....

Jag har fått frågor om hur jag har gjort blommorna på tavlan jag gjorde
förra onsdagen...det började med att jag tittade på en video med Vendy Wecchi
som visade hur hon gjorde blommor av ett nytt material som heter Clearly for Art.
Det var inget som fanns i min scrapshop på hemmaplan så jag fick fundera ut
någon annan lösning...och som vanligt involverade lösningen alu-tape :)

I've got some questions about the flowers I made a while back....
It all started when I saw a video of Vendy Wecci showing how to make
flowers of Clearly for Art.
I couldn't find Clearly for Art anyware....so I had to come up with a
another solution :)

Här kommer min beskrivning
Tejpade alu-tape på svart cardstock

I covered some black cardstock with sticky back aluminium tape.

Stansade ut olika blommor

Cut out different flowers

Målade den svarta sidan med Distress Crackle Paint Rock Candy

Painted the black side of the flowers with Distress Crackle Paint Rock Candy

När det torkar får blommorna en krackelerad yta.

When dry, the flowers looks like this...

Duttade på AlcoInk Metallic Mixative Gold på blommorna när dom torkat.

Then I dabbed the flowers with AlcoInk Metallic Mixative Gold.

....så ser dom ut så här

.....and they look like this.

Lite extra guld längs kanterna med Viva Gold

Added some extra shimmer on the edges using Viva Gold.

Eftersom det sitter alu-tape på baksidan går bladen enkelt att forma.
Blandade lite olika blommor och monterade i hop dom.

Because of the alu-tape backing the petals is easy to bend and shape.

Mittendelen på min blomma är gjuten av Friendly Plastic,
Gjorde en form av silikonlera (avgjutning av en knapp)
och målade med svart Gesso och Viva Gold.
Men det finns ju massor av olika saker som passar i mitten av
en blomma...

The middle part of my flower is a moulding of Friendly Plastic painted with
black Gesso and Viva Gold. I've made the mold out of Pour n'Mould and used
an old button as a templade.


Här en variant av röd och orange cardstock men i stället för Guld
har jag använt en brun Alco Ink.

Here is a flower of red and orange cardstock.
Instead of Gold i used a brown Alco Ink.

Några olika varianter...den blå är gjord av vit cardstock och blå
Alco Ink med en pärlbrad i mitten.

The blue flower is made of white cardstock and blue Alco Ink.

Jag gillar verkligen strukturen på bladen och att dom är så lätta att
forma för att få lite liv i blomman.

I really like the structure on the petals and how You can mould them into
the shape you want.

Länk till Videon med Vendy Wecchi finns HÄR
Och vill ni se tavlan där jag använde dom svarta blommorna finns den HÄR

You can find a link to the video with Vendy Wecci HERE
and a link to the project i used the flowers on HERE

18 kommentarer:

  1. Tack för "tutan", väldigt utförligt och bra. Mkt bra inspiration...har inte ens testat denna fantastiska alutejp ännu.

    SvaraRadera
  2. Snygga och läckra blommor och tack för att du visar hur du gör dina fina blommor :) kramar bibbi

    SvaraRadera
  3. ÅÅH WOOW blommorna är verkligen så läckra och snygga, TUSEN TACK FÖR ATT DU DELAR MED DIG!!

    KRAMEN MAJSAN

    SvaraRadera
  4. Jättecoolt och otroligt snyggt! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. GUUUD va snygga!!! Sitter i sällen nu o vill bara åka hem o tit..:-)llverka dessa:-) Tack för en bra tut och att du delar med dig:-9 nackdelen är att jag inte har allt matrial hemma o jag som lovat mig själv att inte handla på ett tag:-( Får försäka göra en variant..:-)
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. WOOOW så jäklans snygga de blev.
    Nu vet jag vad jag ska göra med min alu-tejp ; ))

    Kramis

    SvaraRadera
  7. Riktigt snygga blommor.
    Du är duktig på att skapa saker.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Thanks for the tutorial...you make the simple things look amazing with your added touches!

    SvaraRadera
  9. Underbara blommor. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  10. Snygga blommor:) kolla gärna in på våran blogg!

    SvaraRadera
  11. Så läckra blommor! Har aldrig sett något liknande. Det är verkligen pyssel på högsta nivå, men vilket resultat!!! Ska lägga din tutorial som direktlänk så att jag hittar tillbaka när jag har skaffat rätt material. Om du har ett tips på någon webbutik som säljer alla de där olika färgerna och guldet, så är jag tacksam.

    Och tack så otroligt mycket för din rara kommentar hos mig. Den gladde mig verkligen mycket. Nu ska jag kolla vidare i din blogg vad jag har missat på sistone:)

    Kramar Outi

    SvaraRadera
  12. Verkligen snygga blommor, måste testa så fort tiden finns

    SvaraRadera
  13. Helt fantastisk.. for en super duper ide... da er det bare å handle blomsterstanser da.. :D

    SvaraRadera
  14. oj! bra idé måste jag testa..älskar alu!

    SvaraRadera
  15. Wow, vilka underbart vackra blommor och vilket arbete! Så läckra!

    Ha en underbar kväll!

    SvaraRadera
  16. De e ju bara för läckra dina blommor. ska se om ja hinner kika igenom videon imån.

    SvaraRadera
  17. Så fräcka!!! Tack snälla för att du delar med dig! :)

    Kram!

    SvaraRadera